TIPS DAN CARA-CARA JIMAT MINYAK

Berikut adalah beberapa langkah mudah yang boleh membantu penjimatan kereta anda. Menjimatkan minyak bererti anda menjimatkan duit. Langkah ini berpunca dari dua faktor utama yang perlu diambil perhatian:

1. Cara pemanduan anda
2. Penjagaan kereta
___________________________

BAB I: CARA PEMANDUAN ANDA
___________________________

Pandu secara konsisten dan steady
Pemanduan konsisten dan steady meliputi aspek berikut:

A1. Kekal pada kelajuan yang sesuai
Pandulah kereta anda pada kadar yang sesuai dengan CC kereta anda. Pastikan meter RPM anda tidak mencapai tahap yang tinggi. RPM yang sesuai adalah dibawah 3000. Caranya, jangan tekan pedal minyak terlalu kuat. Tekan secara lembut dan steady.

Biasanya pada kadar dibawah 100km sejam, banyak menjimatkan minyak.

Gear 1-2-3-4-5

Untuk kereta manual, kedudukan gear mempengaruhi penggunaan petrol. Biasanya gear 1 untuk gerak mula, gear dulu kelajuan bawah 20km/j, gear 3 antara 20km/j – 40km/j, gear 4 anatar 40km/j – 80km/j, dan gear 5 untuk kelajuan meleibihi 80km/j. Secara umum, pada kedudukan gear 5, adalah yang paling jimat minyak.

A2. Elakkan pecutan (acceleration) deras
Kelajuan dan pecutan adalah dua perkara yang berbeza. Pecutan adalah kadar masa yang diambil untuk satu kelajuan dari kelajuan sebelumnya. Lebih singkat masa diambil, lebih deras pecutannya. Pecutan deras melibatkan deruman rpm yang tinggi. Untuk jimat minyak, elakkan pecutan sebegini, pandulah dengan steady.

A3. Elakkan tekan brake secara mengejut
Menekan brake secara mengejut selalunya mengujakan dengan bunyi seretan tayar. Anda juga merasa anda pelumba. Sebenarnya perbuatan ini bukan sahaja merbahaya tapi banyak makan minyak.

A4. Rancang Perjalanan anda
Untuk perjalanan jauh, terutama musim perayaan, pastikan anda merancang perjalanan anda. Anda perlu bijak meneka masa yang paling sibuk.

Tips ini juga sesuai untuk pemanduan di bandar. Perhatikan kesesakan jalan dan cuba cari masa yang sesuai dan jalan alternative. Menghampiri lampu isyarat misalnya, anda tidak perlu memecut dan brake mengejut. Pandu dengan steady.

B. Pengunaan air-cond
Saya kurang berminat untuk menyebutkan perkara ini, terutama untuk pemandu di bandar. Hanya disebabkan untuk berjimat minyak, anda perlu menyedut habuk-habuk jalan dan udara kotor karbon dari asap kereta lain, berpeluh-peluh kepanasan dengan trafik yang sesak. Secara peribadi, ini tidak praktikal.

Suatu fakta yang menarik, memandu pada kelajuan atas 80km/j, menggunakan air-con sebenarnya lebih menjimatkan. Membiarkan tingkap terbuka menyebabkan halangan aliran aero-dynamic kereta anda.
__________________________

BAB II: PENJAGAAN KERETA
_________________________

A. Pastikan tekanan angin tayar anda betul
Jangan biarkan tayar kereta anda kempis. Tayar kempis juga membahayakan keselamatan anda, mencepatkan tayar botak dan memberi kesan tidak baik kepada kereta anda. Disebabkan kelecehan, kita selalunya malas nak isi angin. Tayar biasanya hilang angin disebabkan terlanggar lubang, bump jalan dan sebagainya. Pastikan juga alignment dan balancing tayar anda dalam keadaan baik.

Rajin-rajinkanlah isi angin tayar anda mengikut yang ditetapkan pengeluar, sekurang-kurangnya sebulan sekali. Kalau rasa alignment dan balancing tayar dah lari, pergi kedai tayar untuk pelarasan. Gunakan tayar yang disyorkan oleh pengeluar.

B. Rim tayar yang sesuai
Rim tayar yang sesuai adalah mengikut spesifikasi pengeluar dan CC kereta anda. Rim yang besar dan berat akan meningkatkan penggunaan minyak anda.

C. Elakkan membawa muatan berat yang tidak perlu.
Jangan jadikan kereta anda menjadi stor menyimpan barang. Menjadikan kereta anda sebagai stor bukan sahaja meningkatkan penggunaan minyak, tetapi kereta anda kelihatan serabut.

D. Penyelenggaraan berjadual
Servis engine kereta anda mengikut jadual yang ditetapkan. Misalnya setiap 5000km, 10,000km batuan (mileage) mengikut spesifikasi minyak pelincir anda dan nasihat mekanik anda. Engine yang lancar, bukan sahaja penting untuk memastikan kereta anda tidak bermasalah, bahkan membantu menjimatkan minyak. Selalulah bertanya kepada mekanik anda dan cuba ambil tahu setiap komponen tersebut. Tidak susah sebenarnya.

Semasa servis menukar minyak pelincir, anda perlu tahu apa parts yang patut diperhatikan:

1. Penapis-udara (air-filter)
Kalau penapis-udara masih ok, tak payahlah ganti. Kalau setakat kotor sikit-sikit, minta mekanik tu bersihkan. Kalau kotor sebab dah lama ganti, baru ganti yang baru. Penapis-udara yang kotor menghalang aliran udara masuk ke dalam engine. Mengikut kajian, penapis-udara yang kotor boleh menyebabkan 10% kenaikan penggunaan minyak.

2. Penapis-minyak (oil-filter)
Secara umumnya, oil-filter akan diganti setiap kali anda menukar minyak pelincir (selalunya disebut minyak hitam) anda.

3. Spark Plugs
Spark Plugs yang kotor dan haus, perlu diganti yang baru.
_______________________________________

Sukar untuk mempraktikkan tips di atas?
Kesukaran yang saya alami hanyalah dalam perkara kelajuan. Sukar sebenarnya, terutama untuk perjalanan balik kampung, untuk memandu di bawah 100km/j. Yang lain-lain tu, Insyaallah ok.
.

1 comment:

  1. cuba la bagi cara-cara nk isi angin dalam tayar...ada dua jenis tempat isi pam yg lain2 la...satu yg mcm jarum jam tuh..yg satu lagi no digital...ada kpa la apa...

    ReplyDelete